Web Log Nieuws | Food, food en nog eens food
15528
post-template-default,single,single-post,postid-15528,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.5.0,vc_responsive
 

Food, food en nog eens food

food, food, food

Food, food en nog eens food

Food is hot. Dat kan niemand ontgaan zijn. Steeds meer organisaties, evenementen, festivals en overheden storten zich de laatste jaren met veel enthousiasme op het bevorderen van de kwaliteit en herkomst van etenswaar. Voor de vrijetijdssector is dit een goede ontwikkeling aangezien de bestedingen in Brabant aan eten en drinken hoger zijn dan in de rest van Nederland. Dit komt waarschijnlijk door de aard van de Brabanders. Als het ergens ‘goed van eten en drinken is’, is de Brabander al snel tevreden en draagt dat dan ook graag uit. Het versterken van de kwaliteit van de culinaire prestaties is daarmee een directe versterking van de sector.

Ook al verstaan Brabanders de Kunst van het Eten erg goed, de Kunst van het Samenwerken blijkt voor velen nog wat moeilijk. Dit najaar is de promotie over de eetcultuur in Brabant namelijk in volle hevigheid losgebarsten. Met initiatieven als Lekker van Streek, Beter Eten, Foodinspirationday, Eten van Vlakbij en Hoofdstad van de Smaak is aangetoond dat er in onze regio sprake is van een uitgebreide fusionkeuken, maar dan wel zonder meesterkok. Ik ben blij dat er veel aandacht en enthousiasme is voor streekproducten, real food en andere producten van eigen bodem. Het is alleen jammer dat er nog geen sprake is van een collectieve aanpak waarbij de separate campagnes en evenementen onderdeel worden van een uitgebalanceerde menukaart. Naar mijn mening zijn ZLTO, Vrijetijdshuis Brabant en Agro & Co bij uitstek de partners die moeten streven naar de gewenste afstemming. Het resultaat mag dan geen Brabantse Eenheidsworst worden maar moet iedereen uit laten dragen dat Brabant naar meer smaakt.