
27 Oct Visit Sweden’s social marketing strategie
Veel regio-organisaties worstelen met de vraag hoe omgegaan moet worden met social media en community building. In Brabant wordt met DandenkjeaanBrabant.nl een eerste voorzichtige stap genomen bij het inzetten van verschillende online tools. Tot op heden lijkt de schaal waarop Brabant acteert echter nog te klein te zijn. Zowel in het daadwerkelijk inzetten op een social media strategie als in het volume van de communicatieuitingen, als in het bereik van publiek dat een bijdrage zou kunnen leveren in het communiceren van het gezamenlijke merk Brabant. In Zweden heeft het landelijke toeristenbureau wel fundamenteel gekozen voor het opbouwen van een online community. En met succes!
Tijdens de Inspiratiedag E-tourism van LAgroup gaf Tommy Sollén van Sweden’s Tourist Board een presentatie over de succesvolle aanpak. Inmiddels zijn er al 25.000 liefhebbers die wereldwijd met elkaar informatie, foto’s, reisverslagen en verhalen delen over Zweden. Een goed concept dat wellicht door andere landen en regio’s kan worden gekopieerd. Eén advies blijft wel belangrijk: kies echt voor de social media strategie als leading concept en zet ook al je eigen middelen in op het opbouwen van een community. Zouden we met Merk Brabant tijdens de nieuwe college-periode van Gedeputeerde Staten ook zo’n stap kunnen overwegen?