27 Oct Is Brabant bourgondisch of innovatief?
Brabant roept bij mensen termen op als gastvrij, bourgondisch, gemoedelijk en mooie natuur. Zo blijkt uit onderzoek (2010) van de provincie Noord-Brabant in samenwerking met Vrijetijdshuis Brabant.
In 2004 heeft ZKA Consultants & Planners ook al eens onderzoek verricht naar het toeristisch imago van Brabant. Ook toen bleek dat bezoekers woorden als gezelligheid, mooie natuur, veel groen, gemoedelijk, rust, landelijk, aardige mensen, gastvrij en Bourgondisch, associëren met Brabant.
Brabant lijkt dus niet echt los te komen van deze toch wat oubollige begrippen en clichés die we ook wel ‘high-touch’ noemen. Dit terwijl Brabant wel degelijk een ‘high-tech’ kant heeft. Zo wordt Eindhoven steeds meer gezien als designstad en zijn in Brabant de maakindustrieën als schoen en leder -, suiker -, en textielindustrie nog steeds aanwezig.
Maar moeten we de bezoeker dan alleen gaan wijzen op de ‘high-tech’ kant van Brabant? Bezoekers die nu naar Brabant komen blijken voornamelijk gecharmeerd te zijn van de zachte kant van Brabant. Een kant waar de provincie zich ook in onderscheidt. Het kan niet de bedoeling zijn dat de ‘high-tech’ kant van Brabant bezoekers juist afschrikt.
Naar mijn idee moeten we ‘high-tech’ en ‘high-touch’ juist gaan combineren. Door bijvoorbeeld bij textielindustrie juist de nadruk te leggen op de oude ambacht en de ontwikkeling die de industrie heeft doorgemaakt, laat je zowel de ‘high-tech’ als de ‘high-touch’ kanten zien. Waarom geforceerd proberen het imago van Brabant te veranderen als je met subtiele combinaties de bezoeker wijst op het innovatieve Brabant?