Web Log Nieuws | Meer luxe uit armoede?
15519
post-template-default,single,single-post,postid-15519,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Meer luxe uit armoede?

Meer luxe uit armoede?

Tijdens deze zomervakantie op het Spaanse platteland heb ik kunnen constateren dat er een vreemde ontwikkeling plaats vindt in Europa. Enerzijds is de crisis in de traditionele vakantielanden Griekenland, Italië, Spanje en Portugal het gesprek van de dag en is de huizenmarkt er ingestort. Anderzijds blijft het aanbod van en de vraag naar bijzondere overnachtingslocaties in deze regio’s groeien. Glampings, luxe retraites, bijzondere authentieke vakantiehuizen lijken het over te nemen van het reguliere stacaravanaanbod. Sites als Eliza Was Here zijn een tophit en traditionele tentverhuurders investeren volop in Safaritenten. Vrijkomende boerderijen worden omgebouwd tot 3-generatie vakantiehuizen en zelfs volledige Spaanse dorpen staan volgens NRC en De Pers te koop (waarvan deze kaart het levende bewijs is). In Nederland is onlangs de zestigste Bed & Breakfast gehonoreerd met de hoogste waardering van 5 tulpen. Hoe kan het toch dat de bestedingen in de vrijetijd toenemen terwijl iedereen de broekriem aan moet halen? Euro Disney telt in het derde kwartaal een stijging van 9% terwijl de Euro zelf in diepe rode cijfers weg dreigt te zakken. Het ANP meldt op 5 augustus dat uit de GfK Travelscan blijkt dat de landen die geteisterd worden door acute schuldenproblemen het beter blijken te doen dan de rest van de markt. Spanje, Griekenland, Italië en Portugal plussen tussen de 1,2% en 7,6%. Hebben wij in Europa allemaal oogkleppen op? Of wensen wij tijdens de vakanties te vluchten uit de dagelijkse realiteit en willen wij nog even baden in extreme luxe? Het lijkt er op dat vakanties een primaire levensbehoefte gaan worden. De huidige generatie is met vakantie (of juist in de vakantie…) opgevoed en wil ondanks de slechtere economie blijven genieten van haar verworvenheden. Woningeigenaren kunnen de eigen huizen niet meer financieren en moeten het privébezit verhuren om inkomsten te verwerven zodat men vervolgens weer ergens in het buitenland kan baden in luxe. Toerisme blijft een interessante sector, zeker wanneer het gaat om het analyseren van het compensatiegedrag dat zo’n belangrijk drijfveer lijkt te zijn: meer vraag naar luxe bij een economische teloorgang, meer vraag naar plattelandvakanties bij een toenemende verstedelijking. Met de enorme toename van het gebruik van het mobiele internet valt nu al te voorspellen dat er binnenkort 24/7 offline vakantieadressen als niche in de markt worden gezet.