Web Log Nieuws | Kunst & Design verdringen plastic palmboom
15525
post-template-default,single,single-post,postid-15525,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
 

Kunst & Design verdringen plastic palmboom

Kunst & Design verdringen plastic palmboom

Je kent het wel. Ontvangen worden met een mierzoet misselijkmakend drankje in een zwoel aangelichte feestzaal met palmbomen, zandstranden en cocktailbarretjes. Jaren 90 entertainment in optima forma… In de afgelopen jaren is er in de vrijetijdsindustrie veel aandacht geschonken aan de waarde van authenticiteit voor de beleving van de gast. Maar wat is dat dan? Moeten we nu turfstekers in de Peel verbeelden of nostalgische trammen terugbrengen in het straatbeeld? Nee, dat is in mijn ogen een kunstmatige ingreep waarbij de echte beleving wordt gemist. Bij authenticiteit is het juist de kunst om de kernwaarden van je omgeving juist te versterken met behulp van een hedendaagse creatie. Nostalgie mag daarbij gebruikt worden, maar dan wel met behulp van eigentijds materiaal en ontwerp.

Afgelopen donderdag isVrijetijdshuis Brabant een campagne gestart om Brabantse designers, architecten en ontwerpers te koppelen aan recreatiebedrijven op het platteland. Dit initiatief is genomen naar aanleiding van de positieve ervaringen van het project Designer (be)zoekt Boer en het Glocal project van Incubate bij Boerderij ‘t Schop. Komende maanden krijgen 50 ondernemers de kans om gebruik te maken van een regeling via SRE of Reap Midden-Brabant om gratis kennis te maken met een vernieuwende kijk op de inrichting van zijn of haar bedrijf. Ik geloof in de puurheid en kwaliteit van de Brabantse creatieve industrie en hoop dat we hiermee de nepdecors van Romeinse villa’s, Griekse Tempels en tropische stranden snel kunnen elimineren. Volgens Piet Hein Eek zit de toegevoegde waarde van Design in originaliteit, onderscheid en ‘echte beleving’. Gasten krijgen hiermee het gevoel dat alles klopt zodat men zich sneller thuis voelt in de nieuwe omgeving. Dit verhoogt de waardering en de besteding. Investeren in design levert volgens Eek gewoon geld op.

Bij Boerderij ‘t Schop heeft men afgelopen zomer kennis gemaakt met een aantal Amerikaanse vernieuwende kunstenaars die door Incubate waren uitgenodigd om zich op die locatie te laten inspireren. Het resultaat van de performance die er is uitgevoerd is dat de boerderijwinkel op dit moment aantoonbaar meer en jonger publiek aan zich weet te binden.  Mijn devies: de recreatief-toeristische sector zal de creatieve industrie moeten omarmen in de strijd om de gunst van de consument. Weg met die palmbomen en ruim baan voor de talenten van Brabant!